Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Scratchtoepassingen
Deze bijdrage bevat drie uitgeschreven oefeningen om meer met Scratch te doen:
- wiskunde quiz:
In deze handleiding gebruik je Scratch om een quiz of toets op te stellen waarin je basisbewerkingen kan laten genereren met willekeurige getallen. …
Downloadbaar lesmateriaal (26) - wiskunde quiz:
-
Instructiefilmpjes: Wiskunde en Nederlands
Hier vind je 22 korte instructielesjes wiskunde en Nederlands gemaakt met Notebook voor het SMARTBoard. Wie niet over een SMARTBoard beschikt kan deze bestanden toch gebruiken via de gratis viewers te vinden op onze digibordensite, …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Uitdaging voor sterke rekenaars binnen getallenkennis: Lesfiche 1.8
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (14)Leerkracht -
De school(omgeving) herontwerpen en (na)bouwen: Lesfiche 3.3
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht -
Google Arts and culture: Website
Op Google Arts and Culture vind je een heel groot aanbod aan projecten waarin je rond kunst kan werken.
Op de homepagina vind je de volgende items:
- Er worden apps gepromoot, kijk ook: Google Arts & Culture : Een waaier aan …
Website (10)ICT-coördinator -
Tweedegraadsfuncties: Meerkeuzevragen
In dit bestand vind je een test met vijftien gevarieerde meerkeuzevragen i.v.m. de studie van tweedegraadsfuncties.
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht -
Mediawijze dag: Aan de slag met de computer
Lesplan om leerlingen op weg te zetten met programmeren (Scratch) en het gebruik van online presentatietools.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Student (lerarenopleiding) -
Dudeney's haberdasher puzzel
Ernest Dudeney was een Engelse wiskundige die vooral als ontwerper van puzzels wereldberoemd werd. Rond 1900 publiceerde Dudeney samen met zijn Amerikaanse collega Sam Loyd talrijke puzzels in tijdschriften en kranten. De beroemdste …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Tussentijdse evaluatie met een quiz over vierhoeken: Lesfiche 1.9
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
Formules in Excel: Oefenbestanden
Deze twee bestanden kunnen gebruikt worden als oefendocument voor het oefenen van verschillende formules en functies in Microsoft Excel.
Het bestand figuren kan ook in het vak wiskunde gebruikt worden om te oefenen op de omtrek en oppervlakte van …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Grafisch programmeren: Scratch
Uitgewerkte oefening waarbij Scratch als grafische programmeertaal wordt gebruikt.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Rechte van Euler
Deze bijdrage bevat een uitgebreide opdracht waarbij dat leerlingen zelfstandig de vergelijking van de rechte van Euler moeten bepalen. Ze werken daarbij met het meetkundeprogramma Geogebra.
Bedoeling van de oefening is dat leerlingen vergelijkingen …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Directie