Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Code City: Programmeren met micro:bit
In deze bijdrage vind je een oefenboekje om te leren programmeren met de BBC micro:bit. Dit boekje werd samengesteld in kader van het project Code City waarbij leerlingen leren coderen.
Code City wordt gerealiseerd door District09, Fyxxi en …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Andere functie -
Typetuin: De typecursus die je laat groeien
Met Typetuin leren de leerlingen op school snel en goed typen. Typetuin is populair bij kinderen door de leuke spelomgeving waarbij cursisten moeten helpen om hun tuin te redden van de leesetende plant.
App of softwareAndere functie -
De metrogids wereldwijd: Ozobot lesplan
In deze les maken de leerlingen kennis met de metrolijnen van twaalf bekende steden. Zo leren ze zichzelf oriënteren op een metrokaart en de juiste route erop traceren. Daarnaast moeten ze de kleurcodes toepassen zodat de Ozobot hun route kan …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Naspelen van het internet: Computationeel denken
Je leerlingen leren hoe het internetwerk door middel van dit spel.
Ze leren de begrippen servers, URL-adressen, webadressen, IP's, DNS,... kennen.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Estafette programmeren: Unplugged programmeren
We bouwen verder op de vaardigheden uit programmeren op ruitjespapier. De nadruk ligt nu op het belang van volgorde en het proces van debuggen om programma's tot een goed einde te brengen.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Abstractie: Computationeel denken
In deze les worden de dagelijkse routines van de leerlingen besproken. Met behulp van een denkspel leert de klas over de effectiviteit van abstractie tijdens het programmeren.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Liedjes schrijven en functies: Computationeel denken
De nadruk ligt hier op het ontdekken van herhalende patronen in een muzieknummer. We passen dit toe op songteksten.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Functies: Unplugged programmeren
We maken een zonnevanger van touw, kralen en een speciale bedel.
De leerlingen zullen een reeks repetitieve stappen volgen en vervolgens worden gevraagd om bepaalde sets te identificeren, die meerdere keren worden gedupliceerd.
Zodra die vaardigheden …Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Algoritmes: Unplugged programmeren
Tijdens deze les ontdek je algoritmes. Je kan op verschillende manieren het einddoel bereiken.
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Wat doet een computerwetenschapper?: Introductie op informatica
De lesfiche legt het concept van informatica en uit. Leerlingen leren ook wat een computerwetenschapper doet.
Wanneer de meeste mensen aan informatica denken, stellen ze zich over het algemeen programmeren voor. Vaak gaan ze ervan uit dat …Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Ozobot in de Rotterdamse metro
In deze programmeerles maken de leerlingen kennis met de Ozobot en de metrolijnenkaart van Rotterdam. Zo leren ze zichzelf oriënteren op een metrokaart en de juiste route erop traceren. Daarnaast moeten ze de kleurcodes toepassen zodat de …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
Maak je eigen games of animaties: GameLab 4
Game Lab is een programmeeromgeving waar studenten spannende games en animaties kunnen maken.
In dit vierde deel van het GameLab leren studenten om Booleaans en conditionals te gebruiken om hun sprites te kunnen animeren. Ook leren ze de …WebsiteOrganisatie, firma, vzw