Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Handleiding en opdrachtkaarten ScratchJr
Een handleiding en zes opdrachten voor ScratchJr. Op het einde is er ook een toets met rubrics om te evalueren.
Zet je leerlingen aan het denken en bedenk nog extra oefeningen.
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
Pasen: Bingo en fotobewerking
In dit e-boek vind je enkele activiteiten rond Pasen: bingo, fotobewerking ...
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
De uil Boo: Leerzame computerspelletjes en apps
De uil Boo verzamelt leerzame computerspelletjes en apps.
Het is een leuke manier om jonge kinderen door middel van stimulerende spelletjes te leren een computer, tablet of smartphone te gebruiken. Zo werk je aan mediakundige vaardigheden. …WebsiteLeerkracht, Ander -
Greenscreeneffect in iMovie: Stappenplan
Een eenvoudig stappenplan over hoe je het greenscreeneffect toepast op een video in iMovie op de iPad.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Digi-doener: Digitale vaardigheidslessen
Op deze website vind je leuke en gratis lessen om digitale geletterdheid aan bod te laten komen op school.
De lessen passen bij de leerlijn, de kernvakken en de 21st century skills.
Je leerlingen gaan aan de slag met spannende opdrachten waarbij …WebsiteLeerkracht, Ander -
Sprekende figuur maken met ZIM
Laat het jongetje praten. Geef opdrachten aan je leerlingen of laat hen zelf een opdracht inspreken.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Medialessen
Op deze website kan je, naast diverse tips voor apps en tools, ook concrete medialessen per leerjaar terugvinden.
Website (5)Leerkracht, Ander -
Code Karts: Stappenplan
Het stappenplan voor Code Karts maakt het mogelijk om zelfstandig aan de slag te gaan met de app.
Code Karts laat je kennismaken met preprogrammeren door middel van een reeks logische
puzzels gepresenteerd als racebaan. Het doel is …Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Ayoa mindmapping: Stappenplan
Deze app is de eerste stap in de wereld van mindmapping. De leerlingen creëren hun eigen
creatieve, visuele ruimte en ontwikkelen taalvaardigheid en probleemoplossende vaardigheden.Zo kan je snel voorkennis activeren of evalueren na …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
De Creatieve Code
De Creatieve Code zet programmeren in als een creatieve tool en is tegelijkertijd een actieve manier om meer over kunst te weten te komen. Leerlingen leren bovendien kritisch te kijken naar technologie door er zelf mee aan de slag te gaan.
Samen …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Sinterklaastool: Schrijfhulpmiddel
Iedereen weet al dat je kan spreken tegen een computer. Je kan ook apps maken die luisteren naar wat je zegt.
Hoe leuk is het niet voor een jong kind om via een app aan Sinterklaas te vragen hoe hij het speelgoed voor zijn verlanglijstje moet …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Coderen met kleuren: Computationeel denken
Zoek de weg die het voertuig moet afleggen. Hij komt in het rooster bij het groene pijltje. Hij gaat vanzelf verder. Bij elke kleur maakt hij een andere beweging.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht