Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
A Guide to Report Inappropriate Content on Social Media
Het doel van deze gids is om studenten en opvoeders adequate informatie te geven over wat ze kunnen doen om ongepaste of beledigende inhoud aan beheerders te melden van een applicatie voor sociale media.
De sociale media applicaties die je …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Intro programmeren: Les 1 niveau DigiHeroes
Les 1, intro programmeren, niveau ByteBusters:
- kennismaking met Scratch;
- concept sequentie;
- lussen.
Het lesmateriaal omvat:
- de lesvoorbereiding;
- de sb2-files voor de kinderen (Scratchfiles met oefeningen, die ieder kind kan opladen in …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Lussen: Les 2 niveau DigiHeroes
Les 2, lussen, niveau DigiHeroes:
- herhaling wat is een programma;
- herhaling sequentie;
- oefeningen op lussen;
- oefening op selecties.
Het lesmateriaal omvat:
- de lesvoorbereiding;
- de sb2-files voor de kinderen (Scratchfiles met oefeningen, …
Downloadbaar lesmateriaal -
Lussen: Les 2 niveau CodeKraks
CodeFever vzw organiseert programmeerlessen aan kinderen van acht to vijtien jaar. In deze lessen geven we theorie in combinatie met praktijk. We leren de basisconcepten van het programmeren.
Les 2, lussen niveau CodeKraks:
-
…
Downloadbaar lesmateriaal -
Lussen: Les 2 niveau ByteBusters
CodeFever vzw organiseert programmeerlessen aan kinderen van acht tot vijftien jaar. In deze lessen geven we theorie in combinatie met praktijk. We leren de basisconcepten van het programmeren.
Les 2, lussen, niveau ByteBusters:-
…
Downloadbaar lesmateriaal -
Intro programmeren: Les 1 niveau CodeKraks
Les 1, intro programmeren, niveau CodeKraks:
- kennismaking met Scratch;
- concept sequentie;
- intro tot lussen.
Het lesmateriaal omvat:
- de lesvoorbereiding;
- de sb2-files voor de kinderen (Scratchfiles met oefeningen, die ieder kind kan …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Intro programmeren: Les 1 niveau ByteBusters
CodeFever vzw organiseert programmeerlessen aan kinderen van acht tot vijftien jaar. In deze lessen geven we theorie in combinatie met praktijk.
Les 1, intro programmeren, niveau ByteBusters:- kennismaking met Scratch;
- concept sequentie; …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Ik beslis: Spelfiches
De Canadese Privacycommissie maakte spelfiches voor kinderen, die hen spelend enkele belangrijke tips en valkuilen van online privacy voorstellen. Met behulp van deze fiches kunnen zelfs zeer jonge kinderen al eens stilstaan bij hun …
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Kodu: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzing naar leerplandoelen en eindtermen legt uit hoe je kan starten met Kodu.
Kodu is game-ontwikkelsoftware van Microsoft die bestemd is voor kinderen vanaf 10 jaar. Alles wat in je project wil laten gebeuren, moet je …Downloadbaar lesmateriaal (6) -
eSafety Label: Hoe ICT-veilig is jouw school?
Scholen hebben de opdracht om te werken aan veilig en verantwoord ICT-gebruik op school. Het eSafety Label wil scholen ondersteunen bij het realiseren van ICT-veiligheid op school. Het belangrijkste instrument van het eSafety Label …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Organisatie, firma, vzw -
Kodable: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt uit hoe je met de app Kodable kan leren programmeren.
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Daisy the Dinosaur: Didactische fiche
Deze didactische fiche met verwijzingen naar leerplannen en eindtermen legt uit hoe je met de app Daisy the Dinosaur kan leren programmeren.
De fiche wordt gebruikt in de STEM-workshops die je met je leerlingen kan meemaken in het Fyxxilab in Gent.Downloadbaar lesmateriaal (3)