Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
MyLens: Artificiële intelligentie maakt tijdslijnen
MyLens is een gratis artificieel intelligente tool om tijdlijnen over elk onderwerp te genereren.
De AI genereert een tijdlijn met belangrijke gebeurtenissen over het gevraagde onderwerp.Bekijk dit voorbeeld over de Eerste Wereldoorlog in …
App of software (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
VEXcode VR - Hour of Code: Schoonmaken van koraalriffen
In deze activiteit programmeren leerlingen de VR oceaanreinigingsrobot om zo veel mogelijk afval te verzamelen en te verwijderen van de bodem van het Mangrove rif. …
Website -
Architectuur: Kunstinitiatie
Bundel bij de website http://kunstinitiatie.wordpress.com. De leerlingen zoeken het antwoord op de vragen door informatie uit de teksten te selecteren. De bundel behandelt verschillende vormen van architectuur, van de Oude Grieken tot het …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Vluchtelingen: ICT-opdracht
Dit is een ICT-opdracht die de leerlingen zelfstandig maken en uploaden. Het materiaal kan ook op een andere manier gebruikt worden.
De opdracht bestaat uit:
- krantenartikel Vluchteling of migrant? met vragen;
- online vluchtelingenspel; …
Downloadbaar lesmateriaal (35)Leerkracht -
Toolkit multimedia-animator: Speels programmeren met kinderen
Maks vzw leidde voor het Europese project Codinc tientallen Brusselse jongeren op tot multimedia-animator. Zij leerden op hun beurt kinderen van de lagere school op een speelse manier coderen en programmeren.
We sloegen twee vliegen in …
Downloadbaar lesmateriaal -
Anne Frank Huis in virtual reality
Verken de onderduikplek van Anne Frank en haar familie in virtual reality via de app Anne Frank House VR. De app geeft een bijzonder inkijk in de schuilplaats van Anne Frank en de zeven andere onderduikers van het Achterhuis.
In de VR-app …
App of software (6)Andere functie -
Excel: Basis
Document over de basiskenmerken van Excel. Ieder onderdeel (slepen, rekenen, formules en grafieken) bevat een gelijkaardige indeling:
- wat is het;
- hoe doe je dit;
- oefenen.
Downloadbaar lesmateriaal (89)Leerkracht, Ander -
TerraClues: Online speurtochten
Met TerraClues kan je een online zoektocht doen. A.d.h.v. tips doorzoek je Google en Google Maps om zo tot de oplossing te komen.
Je kan bestaande zoektochten gebruiken (meestal Engelstalig), of je kan zelf een zoektocht voor je leerlingen …
Website (6)Leerkracht -
CodeCombat: Leer programmeren door een online game te spelen
Leer programmeren aan de hand van een spannend spel. Je moet je personages door levels brengen en diamanten verzamelen. Dit kan je doen door programmeerinstructies in te tikken. Voor het spel begint kan je aanduiden met welke programmeertaal je …
Website (5)Leerkracht, ICT-coördinator -
Digitale activiteiten voor talen, geschiedenis en humane wetenschappen: Taccle2
Een gids om je lessen te verrijken en leren in je klas te bevorderen. Indeling:
Inleiding.
Deel 1– Activiteiten om:
- Een doeltreffende communicatie te ontwikkelen.
- Leefomgevingen toe te lichten en te verkennen. …
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht, ICT-coördinator, …