Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Computationeel denken in STEM: Leerpaden Python
Tegenwoordig hebben alle wetenschappen een computationele tak, wetenschappers gebruiken steeds meer de computer om hun wetenschappelijk onderzoek vooruit te helpen. Het zijn trouwens niet enkel exacte wetenschappers, maar ook …
Website -
Toeristische trekpleisters: Opzoekopdracht
Een kleine verwerkingstaak voor leerlingen omtrent toeristische trekpleisters. De leerlingen zoeken hierbij zelf op het internet naar trekpleisters uit andere landen.
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht -
STEM@DeVesten
Voor mijn STEM-leerlingen heb ik een website gemaakt met verschillende links naar STEM -tools en -websites.
Je kan er links vinden naar programmeersites (Scratch, Micro:bit, Lego mindstorms, Appinventor,..) maar ook naar websites die je in techniek …
Website (4)Leerkracht -
Micro:bit: Interesse opwekken voor ICT en programmeren
De minicomputer micro:computer wordt hier voorgesteld. Er zijn ook verschillende haalbare projecten voor programmeren uitgewerkt met downloadbaar lesmateriaal.
Website (4)Leerkracht -
VEXcode VR - Hour of Code: Schoonmaken van koraalriffen
In deze activiteit programmeren leerlingen de VR oceaanreinigingsrobot om zo veel mogelijk afval te verzamelen en te verwijderen van de bodem van het Mangrove rif. …
Website -
Rally door de Ardennen: Internetzoektocht
Interactieve zoektocht waarbij leerlingen informatie zoeken op het internet. Tijdens deze activiteit leren kinderen het internet gebruiken als informatiebron. Daarbij ontwikkelen ze vaardigheden als digitale geletterdheid, zelfredzaamheid en …
Downloadbaar lesmateriaal (17)Andere functie -
Cleanopolis VR
Kapitein Clean heeft jouw hulp nodig. Jouw missie is om de stad Cleanopolis groener te maken. Een gevecht tegen de klimaatsveranderingen en de vervuilende wolk boven de stad.
App of software (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Sites in VR
Zie de wereld alsof je er écht was. De app brengt je naar verschillende plaatsen in de wereld. Je bezoekt bezienswaardigheden a.d.h.v. 360° panoramafoto's.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Oefeningen LEGO Education Spike Prime gekoppeld aan doelstellingen onderwijsnetten
In opdracht van LEGO Education ontwikkelde de Vives Hogeschool een koppeling tussen de oefeningen uit de nieuwe Spike Prime set en de doelstellingen van de verschillende Vlaamse onderwijsnetten.
Met LEGO® Education SPIKE™ Prime krijgen …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Anatomy Learning 3D
Deze app is leuk om te gebruiken tijdens de biologieles. Samen met de leerlingen bekijk je het menselijk lichaam tot in de details.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Verantwoord omgaan met geluid: ICT-opdracht
Practicum/ICT-opdracht i.v.m. verantwoord omgaan met geluid.
De leerlingen doen online enkele test i.v.m. gehoor en gehoorschade. Ze zoeken ook tips om gehoorschade te voorkomen.
Ten slotte bekijken ze de film Ruis en volgt een klassikale …
Downloadbaar lesmateriaal (49)Leerkracht