Lesmateriaal, apps en tools én concrete inspiratie voor ICT-eindtermen
ICT is een middel om de eindtermen in het onderwijs beter te bereiken. Leerlingen leren een computer, tablet, het internet gebruiken om sneller een oplossing te vinden, informatie op te zoeken, vaardigheden te oefenen, zelfstandig te werken …
ICT kan ook een doel zijn, bijvoorbeeld voor het vak programmeren of in een informatica-opleiding.
Zoek je inspiratie om digitaal aan de slag te gaan in je klas? Wil je handleidingen of suggesties voor goede apps en tools? Op deze pagina vind je die inspiratie, netjes geordend per eindterm voor lager of secundair onderwijs.
- Bekijk de acht eindtermen voor lager onderwijs op KlasCement.
- Bekijk de eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs, geordend op basis van het Digcomp framework.
-
Mottekasteel Hoge Wal: ErfgoedApp
In 1190 bouwde Zeger II het mottekasteel Hoge Wal. Vandaag vind je geen echt kasteel meer op de castrale Motte. Je vindt er wel sporen terug van een middeleeuws verleden.
Ontdek het leven zoals het was op het mottekasteel Hoge Wal! Maak kennis met …
App of software -
Gynzy: Tijd om les te geven
Gynzy biedt Interactieve software aan, om het gebruik van je digibord te verbeteren. Je vindt er educatieve tools en spelletjes voor het digibord. Er is adaptieve verwerking voor je leerlingen waarop ze op hun eigen niveau kunnen oefenen.
App of software -
Talen leren met Emma: App
Via deze app kunnen kinderen spelenderwijs acht verschillende talen leren: Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Pools, Turks en Esperanto. Ze kunnen zelfstandig hun woordenschat thematisch vergroten. Begeleiders nemen met de app toetsen af om …
App of software -
Digital Skills for Kids: Kinderen leren werken met Google Apps / Office 365
Digital Skills for Kids is een leerkrachtonafhankelijke manier om leerlingen online te leren werken met de Google Apps of in de Office 365 omgeving.
Zij leren via tutorials hoe ze deze Apps kunnen gebruiken en leren (online) werken. Ze tonen via een …
App of software -
Spiral Betty: Een spiraaltekening maken
In de tweemaandelijkse nieuwsbrief van Whizzkids vzw lanceren we telkens een vrijblijvende ICT-uitdaging. Dit is de uitdaging van juni 2021.
Het is misschien ook een leuke activiteit voor kinderen om zich op een regendag tijdens de zomervakantie mee …App of software -
StudyGo: Overhoorprogramma
Met deze app kan je woordenschat in verschillende talen oefenen.
App of software -
Maak een legpuzzel met Jigidi
Op Jigidi kan je gratis online legpuzzels maken.
Als je je bij Jigidi aansluit, kun je je voortgang opslaan, je eigen puzzels maken en communiceren met je leerlingen of medepuzzelaars over de hele wereld. De tool vraagt geen persoonlijke …
App of software -
VRKeer: Immersief leertraject voor verkeersinzicht bij fietsers
VRkeer is een serious game in virtual reality (VR), die leerlingen van de derde graad lager en de eerste graad secundair onderwijs meer verkeersinzicht wil bijbrengen via interactieve oefeningen.
Leerlingen worden met behulp van een VR-bril en een op …
App of software -
Splitting Numbers: Splitsen tot tien
Met deze app kunnen leerlingen het splitsen van getallen tot tien onder de knie krijgen. Deze app presenteert digitale flashcards op een intelligente wijze, volledig aan te passen aan de individuele leercurve van de leerlingen. …App of software (3) -
MaxiMine: Educatief videospel over de mijngeschiedenis
MaxiMine is een educatief videospel dat leerlingen op een interactieve manier kennis laat maken met de mijngeschiedenis. Tijdens het spel ontdekken de leerlingen verschillende activiteiten uit het leven van een mijnwerker en de geschiedenis van …
App of software (3) -
Breuken trainen
Oefensoftware van Dainamic waarmee je breuken kan trainen.
Tien scenario’s bieden de volgende activiteiten:
- bij een gegeven breuk de passende voorstelling aanduiden;
- bij een voorstelling de corresponderende breuk aanduiden;
- een breuk …
App of software (5) -
Visuele discriminatie oefenen
Circus biedt een verzameling speelse activiteiten rond visuele discriminatie. Er kan worden geoefend met letters, prenten en woorden.
In het hoofdmenu kunnen naar believen één of meerdere activiteiten worden geselecteerd:
- aanduiden …
App of software (4)