16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Kiesraad in de klas
De Kiesraad is een Nederlandse serious game die toegespitst is op vier onderwerpen:
- ondermijnende criminaliteit
- sociale media
- cybercrime
- sexting
Elk onderwerp heeft een filmpje van maximaal tien minuten waarin een of meerdere dilemma’s …
WebsiteLeerkracht, Ander -
Jaaroverzicht Karrewiet 2023: Meerkeuzevragen
Reeks van eenvoudige meerkeuzevragen i.v.m. het jaaroverzicht 2023 van Karrewiet.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Bezoek bibliotheek Mechelen: 360°-tour
Deze 360°-tour is gemaakt in Het Predikheren, de bibliotheek van Mechelen. Deze tour kan je gebruiken om een eerste bezoek aan de bibliotheek voor te bereiden. Op die manier hebben leerlingen en cursisten al een idee van de inrichting en …
Interactieve oefening (16)Leerkracht -
Macro: Lespakket
De term macro betekent in de fotografie dat je met jouw camera heel dicht bij je onderwerp gaat. Zo ga je plots allerlei details zien en kan je nieuwe werelden gaan ontdekken, zoals insecten, texturen of kleine plantjes.
Downloadbaar lesmateriaal -
Super Chill: Voor een wereld vol veerkrachtige kinderen
Super Chill wil een wereld creëren vol veerkrachtige en toekomstbestendige kinderen. In de gratis app vind je verschillende oefeningen, gebaseerd op mindfulness- en yogatechnieken, die je in een handomdraai kunt afspelen op je digitale bord. …
App of software (6)Leerkracht, ICT-coördinator -
Ella, de cyberheldin: Lesproject over cyberveiligheid
Ella, onze cyberheldin, heeft een onverzadigbare nieuwsgierigheid, lost graag problemen op en is ontzettend geïnteresseerd in technologie. Wanneer haar vrienden in de problemen komen door een cyberhack, schiet zij meteen te hulp. Ontdek hoe …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Is dat RAAR?: De speelkaarten van het bordspel
In deze app zitten alle speelkaarten van het bordspel Is dat RAAR?, een spel over psychische gezondheid en kwaliteit van leven. Ga spelenderwijs met elkaar in gesprek over wat je meemaakt in je leven en wat je daarbij denkt en voelt. Zo leer je …
App of software (6)Leerkracht, Ander -
Microsoft Reflect: Check-in app
Een gratis check-in app om de behoeften van leerlingen te identificeren en hun sociale en emotionele leren (SEL) te ondersteunen.
Op deze site vind je meer info over de Reflect-app, downloads om in je klas te gebruiken en links naar Kahoot! en Flip.
Website -
Ontrafel mysterieuze sporen
De klas vertrekt in kleine groepjes met een tablet op een spannende tocht. Via de ErfgoedApp krijgen ze onderweg aanwijzingen, uitdagingen en raadsels van een mysterieus figuur. Ondertussen ontdekken de leerlingen het dagelijkse leven uit …
tot, tot
Nascholing of activiteit -
Citizen games: Serious game rond respectvol omgaan met elkaar
In deze serious game beoordelen leerlingen uitspraken. Welke uitspraken zijn leuk om te horen? Welke uitspraken zijn beledigend?
Het project stelt zich ten doel bij te dragen aan een inclusievere en respectvollere Europese maatschappij.
App of software (3)Leerkracht, Ander -
Spelen tegen pesten
Pesten voorkomen op school hoeft geen saaie bedoening te zijn waarin de leerlingen gewoon uitleg krijgen over waarom pesten slecht is. Pak je het op een leuke en interactieve manier aan, dan krijg je iedereen mee in je verhaal.
De Aanstokerij biedt …
Fysiek materiaal (5) -
Sexting@school: Lespakket
Educatief materiaal over sexting voor leerkrachten, jeugdwerkers, jongeren, ouders.
Downloadbaar lesmateriaal (21)