16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
The Olympic Games: Learning Path
Learning path with various assignments about the Olympic Games in Paris.
- Text with questions about the Olympic Games in classical antiquity.
- Text with questions about the origins of the modern Olympic Games.
- Matching exercise 1: match the names of …
Translated by
Interactive exerciseNewTeacher -
Sportimonium: Education inspiration packages
This educational package on the Paris 2024 Olympic Games was developed by the Olympic Museum of Lausanne and translated by Sportimonium. The package consists of:
- an information bundle about the history of the Summer Olympics;
- a collection about …
Translated by
Downloadable resourceNew -
STEMOOV: Video
This video demonstrates, using a practical example, how the STEMOOV model can be effectively applied in a teaching situation.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Freepik Pikaso: Creating images with AI
This tool allows you to create images using artificial intelligence. You decide how much AI assistance you need.
Pikaso allows you to visualize and sketch any image you want through its sketch to image feature. As you draw, the AI transforms your …
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
An educator's perspective on AI in the arts
Is AI taking away the artist's job or is it just enriching the job by generating greater creativity? This video captures an educator's perspective on AI in art summary with a conclusion to discussion.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Program drawings with SVG
In this series of exercises from CoderDojo Waregem on Dodona, students learn to code an SVG file of a Yin-Yang symbol with a 0 and 1. This is the symbol of the organization CoderDojo, where volunteers organize coding lessons worldwide.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
FarmaInfo: Informative website
FarmaInfo is a user-friendly website developed by the Federal Agency for Medicines and Health Products.
FarmaInfo contains understandable, reliable and independent information about medicines and health products for citizens and patients.
The website …
Translated by
WebsiteTeacher -
Technotheek Westland: Technology education in the Netherlands
Technotheek Westland is an organization that introduces primary and secondary education students from the Netherlands to science, technology and digital skills.
You can make a virtual visit via a 360° tour.
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
Tools for digital creativity
This website collects hundreds of tools, websites, apps and applications for your digital creativity. Here's how you can find apps for it:
- image editing;
- video editing;
- artificial intelligence;
- drawing art;
- audio editing:
- musical education; …
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
Turtle Stitch: Embroidery Programming
Turtlestitch is an application to generate patterns for embroidery machines. The tool was developed with the educational programming language Snap!
Turtlestitch is easy to use and requires no programming knowledge. It is useful for designers to …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Code Angry Birds with ZIM
This contribution shows you an overview of how you can program the game Angry Birds with ZIM. You will find all the necessary information in this English article to create the finished game .
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Surrealism: Lesson Plan on Destino
This lesson preparation made in Canva is about Destino and provides you with several hours of lessons in which students work with surrealism in combination with Walt Disney and Pixlr, but this is certainly also possible in Photoshop.
Surrealism was …
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher