16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Freepik Pikaso: Creating images with AI
This tool allows you to create images using artificial intelligence. You decide how much AI assistance you need.
Pikaso allows you to visualize and sketch any image you want through its sketch to image feature. As you draw, the AI transforms your …
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
Program drawings with SVG
In this series of exercises from CoderDojo Waregem on Dodona , students learn to code an SVG file of a Yin-Yang symbol with a 0 and 1. This is the symbol of the organization CoderDojo, where volunteers organize coding lessons worldwide.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
Tools for digital creativity
This website collects hundreds of tools, websites, apps and applications for your digital creativity. Here's how you can find apps for it:
- image editing;
- video editing;
- artificial intelligence;
- drawing art;
- audio editing:
- musical education; …
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
Code Angry Birds with ZIM
This contribution shows you an overview of how you can program the game Angry Birds with ZIM. You will find all the necessary information in this English article to create the finished game .
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Surrealism: Lesson Plan on Destino
This lesson preparation made in Canva is about Destino and provides you with several hours of lessons in which students work with surrealism in combination with Walt Disney and Pixlr, but this is certainly also possible in Photoshop.
Surrealism was …
Translated by
Downloadable resource (3)Teacher -
LACE AND CLARA: Orphans' clothing workshop
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
Will you help Wooden Clara to update the orphan uniform of the orphans (one hour)? You can choose …
Translated by
till
Training or activity -
KANT AND CLARA: Interactive tour
The KANT AND CLARA school program is an experience package from the Maagdenhuis that allows you and your class to follow in the footsteps of the orphans.
During an interactive tour (an hour and a half) we immerse you in the life of an orphan. You will …
Translated by
till
Training or activity -
M's art lab: The digital art classroom
M's art lab is a participatory platform. It wants to broaden students' perspectives and let them deal with images creatively and critically, supported by artificial intelligence (AI).
Students learn to look at art in the digital museum. They come into …
Translated by
WebsiteOrganisation, company, NPO -
Sammlungen Online: National Museums in Berlin
Website with online collection of the National Museums in Berlin. These national museums have fifteen collections and four institutes in Berlin. Together they form a universal museum that has grown over generations to preserve, research and …
Translated by
WebsiteTeacher, Other -
Online learning platform: Sublimation
Sublimation is the name for a process in the maker world in which a digital design is permanently placed on a product. For example, a T-shirt, mug, backpack, key ring, photo plate... With a sublimation printer and heat press you can print images …
Translated by
Website -
Online learning platform: Digital embroidery
Embroidery is making decorations with needle and thread on textile, leather or other surfaces. Digital embroidery is done with a computer-controlled embroidery machine that reads a stitch file via a software program and embroiders with an upper …
Translated by
Website -
Online learning platform: 3D printing
A 3D printer is a machine that builds or 'prints' an object layer by layer, using a digital design. A 3D (three-dimensional) design can be printed in different materials such as (plastic) filament, liquid resin, special metals or ceramics. The …
Translated by
Website