16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Pro-Productief
Pro-Productief is een educatief spel waarbij je leert hoe belangrijk het is om te investeren in een efficiënte productieomgeving. Door de juiste keuzes te maken verhoog je niet enkel je winst maar zorg je ook voor een betere samenwerking …
Interactieve oefeningNieuwAnder -
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Kapitaal en intrest: Oefeningen
Met deze BookWidget kunnen de leerlingen oefenen op de berekening van intrest bij het sparen of lenen van een kapitaal. Herhaling van de begrippen kapitaal, startkapitaal, rente, intrest, rentevoet, lenen, sparen.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Bezoek aan de supermarkt
Deze Bookwidgetsoefening, gebaseerd op een bezoek aan AD Delhaize, kan je gebruiken bij een bezoek aan de supermarkt.
De leerlingen gaan op zoek naar:- de openingsuren;
- prijzen van bepaalde producten;
- de verschillende afdelingen;
- de oorsprong …
Interactieve oefeningLeerkracht -
EDUbox Energie: Leerpad
De VRT EDUbox is digitaal en kant-en-klaar lesmateriaal over één maatschappelijk thema. De EDUbox bevat tekst, video's, digitale tools, interactieve opdrachten en discussiemomenten.
De EDUbox bestaat in verschillende vormen. De …
Interactieve oefening -
EDUbox, Energie: Interactieve videoles
De VRT EDUbox is digitaal en kant-en-klaar lesmateriaal rond één maatschappelijk thema. De EDUbox bevat tekst, video, digitale tools, interactieve oefeningen en discussiemomenten.
De EDUbox bestaat in verschillende vormen. De …
Interactieve oefening -
The McDondald's Videogame: Run je eigen burgerrestaurant
Leid je eigen burgerrestaurant en ontdek meer over landbouw, slachthuizen, marketingtechnieken, personeelsbeleid ...
De makers noemen het zelf een satirische game en steken hier en daar de draak met de hamburgerketen.Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Widgets: Computerwetenschappelijke concepten ontdekken
Widget is een digitale tool waarmee je computerwetenschappelijke concepten verkent. Je leer over tekstcompressie, pixelatie, cryptografie en een odometer.
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw -
Alexander De Grote: Eduscape
Dit is een online, interactieve eduscape over Alexander De Grote.
Het bestaande educatief dossier over Alexander De Grote en de Griekse mythologie werd in een Eduscape-site gegoten. Je vindt er meerkeuzevragen (gebaseerd op de strips, historische …
Interactieve oefening (9)Leerkracht