16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Netiquette: Reviewing emails
Exercise in which students view various self-made e-mails and use a checklist to assess what is good and less good about the e-mail messages.
Translated by
Downloadable resource (4)Teacher -
Spotify for Podcasters: Record podcast
Learn in this screencast how to record, edit and publish your own podcast with the free program Spotify for Podcasters (formerly: Anchor).
Translated by
VideoICT co-ordinator, System administrator -
Smart-e: Game about media-wise themes
With Smart-e you can easily create secure passwords and learn about catfishing, phishing, online banking and fake news. Smart-e consists of four apps in which these digital themes are playfully discussed. Each app is a mini-game with fun …
Translated by
Downloadable resourceICT co-ordinator, Administrative staff -
Tools for digital creativity
This website collects hundreds of tools, websites, apps and applications for your digital creativity. Here's how you can find apps for it:
- image editing;
- video editing;
- artificial intelligence;
- drawing art;
- audio editing:
- musical education; …
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator -
Cybersecurity: Crossword
Practice the definitions and concepts of cybersecurity in this crossword puzzle.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
Hacking: Recognizing the different shapes
Do you recognize the different forms of hacking? Indicate the correct description for each image.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
Hacking: Reading Comprehension
In these BookWidgets you can read the article Mechelaar (27) gets 3 years in prison for hacking American Airlines and then answer some questions about this text.
Translated by
Interactive exercise (6)Teacher, ICT co-ordinator -
Level Up: Magazine about healthy gaming
Our new magazine about healthy gaming is now available: Level Up! It contains 32 interactive and insightful A4 pages on healthy gaming and digital balance.
What does it include?
- explanation about the world of games: evolution, types of games, devices, …
Translated by
Tangible material -
Create a podcast: Workshop
During this workshop, participants discover what it takes to create an engaging podcast. This medium is immensely popular and completely suitable for sharing knowledge, stories and opinions with the rest of the world.
There are many different types of …
Translated by
till
Training or activity -
Check your response: Poster
A class discussion about online behavior and netiquette? You can get started right away with the six questions on this poster. Follow the questions and it will soon become clear whether a response is appropriate.
A positive answer to all questions? …
Translated by
Downloadable resource -
Budget Responsible: Financial education for young people
Discover the financial world and how to manage a budget in a playful way. Budget Responsible is an international financial education project specially designed for young people, their teachers and parents, who can each get started through …
Translated by
Website -
ICT support website Scholengroep Fluxus
The website is designed to help teachers integrate ICT into their teaching practice. With this, the pedagogical ICT team of GO! School group Fluxus meet the increasing need for aids.
What can you find there?
Tools, resources and information that can …
Translated by
WebsiteTeacher, ICT co-ordinator